September 5, 2015 nortm14

Sökmotorsoptimering – Synlighet i Google

Vad är SEO?

SEO – eller Search Engine Optimzation betyder att man utför ett arbete för att göra en webbplats synligare i det organiska söket på bestämda söktermer. Detta arbete kan delas in i två delar: SEO onpage där man gör förändringar på själva webbplatsen och SEO offpage där man jobbar aktivt med att bygga upp länkprofilen till domänen. Detta eftersom inlänkande domäner har betydelse i algoritmen för hur sökmotorerna väljer att ranka en sida.

Varför sökmotorsoptimering?

Genom att vara synlig i Google (95% av svenskarna använder Google när de söker efter saker på nätet) blir man synlig framför sin målgrupp vid exakt det tillfälle som de efterfrågar just den produkt eller tjänst man erbjuder. Folk är numera mer benägna att gå ut på nätet för att söka efter information, snarare än att fråga vänner eller familj, detta gäller även vid dyrare inköp.

SEO för företag

Som företag är det vitalt att vara synlig framför sina kunder. Om man har en ambition att bli stor på nätet är Google en nödvändig kanal som man bör synas i och SEO måste vara en del av marknadsföringen.

Vi kan alltså konstatera att synlighet i Google är viktigt i dagens läge. Det gäller alla typer av företag vare sig det gäller B2B eller B2C . Alla söker på nätet inte bara privatpersoner utan även VDs och inköpare på företag.

Att anlita en SEO specialist eller göra det själv?

vilket är det bästa sättet att gå tillväga, om man vill sökmotorsoptimera sin webbplats? Att anlita en SEO konsult eller göra jobbet själv? Min input är att det beror på:

Hur mycket resurser/kunskaper har ni själva?

Hur mycket tid är det möjligt att avsätta för detta?

Om det är så att man måste börja från scratch och lära sig allt själv kan det bli rätt så tufft om man inte har tidigare kunskap. Det kommer att ta tid ifrån det dagliga arbetet och har man ett redan pressat tidsschema är detta inte att rekommendera. Då är det bättre att lägga ut SEOn på tredje part. Är man däremot ett större företag och har personal som sköter och administrerar sidan och vill satsa ordentligt på sin SEO kan man överväga att göra det inhouse.

Att kravställa sin SEO byrå

Att hitta rätt SEO byrå kan vara en djungel, det finns många oseriösa aktörer som använder sig av metoder som är svartlistade av sökmotorerna. Om man inte är varsam kan det resultera att domänen får manuella eller algoritmiska straff, eller i värsta fall blir svartlistad. Vilket innebär att webbplatsen förlorar all synlighet permanent. För att undvika detta finns det en del tumregler som man med fördel kan ha i åtanke

  • Det finns många scammers i utlandet som skickar meddelanden eller kontaktar webmastern för olika webbplatser och lovar guld och gröna skogar till en väldigt låg kostnad. Fall inte för detta! Ofta är det oseriösa aktörer som inte kommer att leverera.
  • Om en byrå lovar topplaceringar på konkurrensutsatta och svåra sökord är de troligen inte serösa. Det går nämligen aldrig lova resultat när det kommer till SEO – ingen vet till 100% hur Googles algoritm fungerar, inte ens de mest inbitna gurus i branschen. Google kommer inte heller någonsin avslöja hela sanningen.
  • Dubbelkolla att de håller sig inom ramen för Googles best practicies
  • Fråga hur de jobbar med sina inlänkar (offpage SEO) – en serös webbyrå använder sig av högkvalitativa inlänkar. Det finns många olika strategier för att få länkar till en webbsida. Men det värsta man kan göra i detta sammanhang är att köpa länkar från en länkkatalog eller liknande, det kommer placera webbplatsen i riskzonen från att bli svartlistad från sökmotorer. Detta kan vara förödande för en verksamhet som får mycket av sina affärer genom Google
  • Fråga hur rapporteringen kommer att se ut. En seriös webbyrå ska redovisa hur mycket trafiken ökat sen de började optimera och hur rankningarna på viktiga ord förbättrats över tid.
  • Se upp för byråer som lovar snabba resultat! SEO är en långsiktig strategi och om de lovar snabba resultat är risken att de använder sig av svartlistade metoder som förvisso kan ge tillfälligt snabba resultat men kan resultera i straff från sökmotorerna.

För er som vill prova på att göra SEOn själva på er sida finns det en artikel som vi skrivit med grundläggande SEO tips – http://www.nordicwebspot.se/seo-tips-for-nyborjare/ –

Tagged: ,