September 6, 2015 nortm14

SEO – tips för nybörjare

I denna artikel finns lite tips och råd på grundläggande nivå på hur man kan öka sin synlighet i Google.

Viktigt att tänka på är att SEO är ett löpande arbete. Googles algoritm uppdateras dagligen och det gäller att hänga med i svängarna, vad som gäller idag behöver nödvändigtvis inte gälla om 6 månader. En annan sak som är värd att känna till är att pga. att sökmotorerna bara blir mer och mer sofistikerade räcker det inte att bara göra EN sak. Google tar hänsyn till över 200 parametrar när de utvärderar en sida. Sålunda måste man jobba med många olika bitar och helst göra det bra också.

Grundläggande SEO

Här följer några råd på vad man i första hand bör tänka på när man ser över sin webbplats sökbarhet.

Börja med en sökordsanalys

  • En bra utgångspunkt för sökordsanalysen kan vara att brainstorma vad man vill ranka på samt hur man tror att kunderna söker efter det som erbjuds. En bra tumregel är att inte använda facktermer utan snarare de ord som kunderna själv nyttjar.
  • När det fastställts vilka ord man vill synas på kan man ta reda på sökvolymen genom att använda Googles eget verktyg keywordplanner. Tänk på att ju högre volymer, desto mer generellt brukar ordet vara. Generella ord brukar det vara svårare att ranka på.

Ju längre sökfraser desto mindre utmaning att komma upp på förstasidan.  Det är givetvis svårare att ranka på en fras som ”Hotell Stockholm” än tex ”prisvärt vandrahem Stockholm”.

  • Steg nummer två är sen att göra en analys av SERPen (Search Engine Result Page). Hur ser konkurrensen ut där för det nyckelord som man vill ranka på? Det finns en mängd saker att ta hänsyn till här: Hur hög auktoritet har domänerna på förstasidan? Finns nyckelordet i domännamnet? Osv
  • Det är en avvägning att hitta de ord med låg konkurrens som fortfarande har en bra sökvolym. Men det är dessa ord som är värda att satsa på.
  • När man valt nyckelord gäller det att fördela ut dem på de olika sidorna på sajten. Alla ord kan inte ranka mot startsidan. Många gånger kan det vara bra att skapa en ny undersida just för att fånga upp folk som söker på en viss fras. Om man te x utför köksrenoveringar och man ser att många söker på köksrenovering pris, kan det vara bra att skapa en separat undersida som handlar om just det.

On-page SEO

När nyckelorden och informations-arkitekturen på siten är fastställd är nästa steg Onpage optimeringen. Vilken innehåller flera olika saker.

  • Implementera Sidtitel och Meta beskrivning , sidtiteln får gärna innehålla nyckelordet som man vill att sidan ska ranka på eftersom det då kommer synas som fetmarkerat i sökresultatet. Det är också det första Googles robotar ser när de crawlar sidan.

Alla sidtitlar på sajten ska vara unika och klickvänliga, undvik att ha två sidtitlar med samma text på sajten.

  • Se till att URL en är optimerad dvs. att den innehåller ord och inte en massa parametrar som inte är läsbara, Googles robotar läser ord precis som människor från höger till vänster, det viktigaste ordet ska därmed alltid komma så tidigt som möjligt i texten detta gäller både titlar och URLer

Optimerad URL: http://www.restaurang.se/pasta/stockholm

Ej optimerad URL:http://www.restaurangpasta/star/content.cfm?Sec_ID=3571&Rac_ID=219

  • Content på sidan: Innehållet på varje undersida måste handla om det nyckelord man optimerar för, om man tex optimerar för köksrenovering pris kan man med fördel skriva om vilka bra priser man har på köksrenoveringar! Nyckelfrasen ska förekomma ett par gånger i texten och helst omnämnas i rubrikerna H1-H6
  • Nytt innehåll: Det är inte fel att ha en blogg eller ett nyhetsflöde på sajten. Google gillar nytt innehåll eftersom det indikerar att det inte är en gammal övergiven sajt utan att någon är aktiv på den.
  • Att koppla ihop sin sida med Google Search Console är också något man måste göra. Om man inte gjort det tidigare kan det också vara bra att skicka in en XML sitemap. Viktigt att se till att bara ta med de viktigaste sidorna att och att det inte finns några 404 sidor länkade i den.
  • En annan enkel sak man kan göra är att se till att peka om alla 404 sidor till fungerande 200 sidor för att ta vara på länkkraften

SEO off-page

SEO offpage är en stor del av sökmotorsoptimeringen och det finns mer eller mindre sofistikerade metoder för att bygga upp en bra länkprofil. De mer avancerade görs mestadels av byråer och kan vara både tidskrävande och kostsamma. Det jag skulle rekommendera en lekman att göra är att försöka få riktiga länkar genom t.ex. nöjda kunder, leverantörer och andra intressenter.

En annan enklare metod är att ta reda på vilka sidor som länkar till ens konkurrenter, sedan kontakta webmastern till dessa domäner och be om en länk. Spionera på sina konkurrenters länkprofil kan man enkelt göra genom verktyg som Opensiteexplorer, Ahrefs eller MajesticSEO.

Som sagt är SEO ett väldigt omfattande arbete och jag har bara nämnt en bråkdel av de saker man bör se över. Om man inte har tid eller ork att hålla koll på allt detta kan det vara en god ide att vända sig till en byrå istället.

 

Läs gärna vårt inlägg om vad man ska tänka på när man anlitar en SEO byrå. – http://www.nordicwebspot.se/sokmotorsoptimering-synlighet-i-google/ –

Tagged: , , ,