August 19, 2015 nortm14

Google Annonsering För Nybörjare – DEL 2

Google AdWords Tips

Det finns många saker att tänka på när man sätter upp ett konto men här följer några AdWords tips som man absolut bör ha klart för sig när man sätter upp en kampanj.
· Definiera målet för kampanjerna. Vill ni generera leads, telefonsamtal eller köp i en webbshop? Målet kan vara vad som helst som är viktigt för verksamheten, men det måste definieras.
· Planera noga strategin i kontot, hur ska kampanjstrukturen se ut? vilka annonsgrupper, nyckelord och annonser ska respektive kampanj innehålla? En bra tumregel kan vara att strukturera kontot utefter hur webbsidan ser ut: En sida för Damkläder som är indelad i klänningar, kjolar, toppar, byxor, nedsatt pris etc kan förslagsvis ha kampanjer med en dedikerad budget som speglar alla dessa kategorier.
· Välj alltid söknätverket med ”alla funktioner” under kampanjinställningar. Det är onödigt att budgeten förbrukas i Displaynätverket, eftersom denna kanal fungerar helt annorlunda.
· Anledningen att man ska välja ”alla funktioner” är att man då kan välja annonstillägg. Det finns flera olika annonstillägg och dessa visas enbart när annonsen har placering 1-3 i sökresultatet.
· Att välja nyckelord i Adwords: Denna punkt är otroligt viktig! Som tumregel bör man aldrig välja generella sökord som ”möbler” eller ”bil”. Dessa sökord kommer bara att generera mycket klickkostnader, eftersom sökvolymen är hög. Men få besökare konverterar till kunder på så generella ord.
Ett bra sätt att se på det är att ju mer specifik en sökning är, desto närmre slutet av köpcykeln är kunden. Istället för möbler skulle man kunna skriva t ex ”vit divansoffa” och istället för bil ”Volvo XC 90 Stockholm”. Om man dessutom matchar dessa sökord med en relevant annons och landningssida, är chansen mycket högre att man mer kostnadseffektivt kan generera nya affärer för företaget.
· Se till att kampanjinställningarna är rätt avgränsade när det gäller geografi och språk. Annonserar du i Sverige – välj ändå till engelska som språk eftersom många använder Google.com när de söker.
· Att ta fram annonser: Spegla gärna nyckelordet du köpt i annonsen, då blir kvalitetspoängen högre och ordet blir fetmarkerat i annonsen när den visas. Det är också bra att ha unika försäljningsargument i texten samt att ha med en uppmaning. Sätt alltid en punkt efter annonsraden under rubriken. Anledningen är att förstaraden lägger sig i rubriken vid placering 1-3 i sökresultatet.
Utan Punkt:

nordic-webspot-adwords

Med Punkt:

nordic-webspot-adwords-example

· Implementera Google Analytics (Googles Mätverktyg) på din sida och koppla ihop det med AdWordskontot. Detta gäller framförallt företag med större budgetar. AdWords har som default bara information kring antal klick och kostnader. Så länge man inte kopplat ihop det med Google Analytics finns ingen data på vad besökarna gör på sidan efter att de klickat på annonsen.
· Sätt upp spårning på fördefinierade mål i Analytics och se till att de syns i AdWords. Det är ofta målen man optimerar på. Det spelar ingen roll om man fått 1000 klick om ingen av dem lett till en ny affär. Inte heller spelar de någon roll om en kund köpt för 1000 kr om det krävdes 100 klick för 30 kr stycket, innan någon genomförde ett köp. Kostnaden för köpet blev ju i slutändan: 100×30=3000 kr. Detta är omöjligt att hålla koll på om man inte satt upp mål i Analytics och kopplat ihop det med Adwords!
· Om du är osäker på något finns bra resuser i Adwords Hjälpcenter Här finns svar på det mesta, om man har tid att läsa sig till det.
Detta är några grundläggande tips. Något som är viktigt att komma ihåg är att AdWords kan verka enkelt och lätthanterligt på ytan. Men det är ett väldigt sofistikerat verktyg och det krävs en hel del kunskap och insikter för att få ut maximalt utav det. Om man har en någorlunda stor budget är min rekommendation att lägga ut administrationen på en tredje part som har kunskapen att bygga upp och optimera kontot rätt. Eller åtminstone köpa konsultationstimmar. Ett felaktigt optimerat konto kan bli kostsamt i längden, och att lägga intern tid på att fördjupa sig i verktyget slukar en hel del mantimmar.
På Nordicwebspot har vi lång erfarenhet av AdWords och ni är välkomna att kontakta oss för tips och råd.

Tagged: , , ,