August 16, 2015 nortm14

Google annonsering för nybörjare – del 1

Googles annonseringsverktyg

Google annonsering för nybörjare

Denna artikel riktar sig till de som inte har så stor erfarenhet av Googles annonseringsverktyg och aldrig har satt upp en kampanj. Även de som vill ha lite allmänna AdWords tips kan med fördel dra nytta av de råd vi delar med oss av.

Varför annonsera på Google?

Google är det mest använda sökmotorn i världen och 90% av alla internetanvändare genomför dagligen sökningar på Google. Sökjätten har över 100 miljarder sökningar per månad. Om man som företag på ett enkelt och effektivt sätt vill få in nya kunder och öka sina affärer är sponsrade länkar i Google det rätta forumet att synas på. I en Googlesökning exponeras utvald information om ditt företag precis i det ögonblick som den potentielle kunden letar efter just det ni erbjuder. Kan man på ett bra sätt svara på sökfrågan och möta behovet bakom är sannolikheten väldigt stor att den som ser annonsen faktiskt också blir en ny kund.

Mätbarhet i AdWords

En stor fördel med AdWords är också mätbarheten, verktyget kan ge information om potentiella kunders beteende och sökmönster på nätet. Genom att titta på statistiken kan man få insikter i vilka budskap som genererar klick och vad kunderna har för frågor när de söker på specifika produkter. Detta är värdefull information som man kan använda sig av även i sin övriga marknadsföring. Mätbarheten gör också att man ganska snabbt kan se vad som fungerar bra och mindre bra. Vilket gör att man kan stänga av de kampanjer som inte presterar och allokera mer budget till de annonser och nyckelord som presterar bäst.

Google annonsering priser

I AdWords betalar man aldrig mer än vad man är beredd att betala.

Det går att sätta den dagliga budgeten till 10 kr eller 10 000 kr. Eftersom man betalar per klick (CPC) och inte för antal exponeringar, slutar annonsen helt enkelt att visas när den dagliga budgeten är uppnådd.  Det går att angre hur mycket man är beredd att betala för varje klick. Hur högt budet måste vara för att få en viss placering beror på en mängd olika faktorer.

Google har något som heter the Ad Rank Formula.

Detta är en komplicerad formel som bestämmer vilken placering annonsen får. Ad Rank Formula är inget man som nybörjare behöver sätta sig in i. Men bra att känna till är att det inte nödvändigtvis är den som betalar mest som syns högst upp, eftersom Google belönar relevans i form av kvalitetspoäng. Det är en poäng från skala 1-10, som Google tillskriver annonsören. Ju högre kvalitetspoäng desto bättre placering till lägre kostnad får annonsen. Det man kan göra för att förbättra kvalitetspoängen är att se till att annonserna, nyckelorden och landningssidan är så relevanta gentemot varandra som möjligt. Om man t:ex köpt ordet damskor, men det står herrskor i annonsen och den leder till en sida med klänningar, påverkar det kvalitetspoängen negativt.

Ta mig till Google AdWords

Tagged: , ,