Welcome to our Blog

Blogging in a Digital World

Read the Nordic Webspot Blog now

SEO – tips för nybörjare

I denna artikel finns lite tips och råd på grundläggande nivå på hur man kan öka sin synlighet i Google.

Viktigt att tänka på är att SEO är ett löpande arbete. Googles algoritm uppdateras dagligen och det gäller att hänga med i svängarna, vad som gäller idag behöver nödvändigtvis inte gälla om 6 månader. En annan sak som är värd att känna till är att pga. att sökmotorerna bara blir mer och mer sofistikerade räcker det inte att bara göra EN sak. Google tar hänsyn till över 200 parametrar när de utvärderar en sida. Sålunda måste man jobba med många olika bitar och helst göra det bra också.

Grundläggande SEO

Här följer några råd på vad man i första hand bör tänka på när man ser över sin webbplats sökbarhet.

Börja med en sökordsanalys

  • En bra utgångspunkt för sökordsanalysen kan vara att brainstorma vad man vill ranka på samt hur man tror att kunderna söker efter det som erbjuds. En bra tumregel är att inte använda facktermer utan snarare de ord som kunderna själv nyttjar.
  • När det fastställts vilka ord man vill synas på kan man ta reda på sökvolymen genom att använda Googles eget verktyg keywordplanner. Tänk på att ju högre volymer, desto mer generellt brukar ordet vara. Generella ord brukar det vara svårare att ranka på.

Ju längre sökfraser desto mindre utmaning att komma upp på förstasidan.  Det är givetvis svårare att ranka på en fras som ”Hotell Stockholm” än tex ”prisvärt vandrahem Stockholm”.

  • Steg nummer två är sen att göra en analys av SERPen (Search Engine Result Page). Hur ser konkurrensen ut där för det nyckelord som man vill ranka på? Det finns en mängd saker att ta hänsyn till här: Hur hög auktoritet har domänerna på förstasidan? Finns nyckelordet i domännamnet? Osv
  • Det är en avvägning att hitta de ord med låg konkurrens som fortfarande har en bra sökvolym. Men det är dessa ord som är värda att satsa på.
  • När man valt nyckelord gäller det att fördela ut dem på de olika sidorna på sajten. Alla ord kan inte ranka mot startsidan. Många gånger kan det vara bra att skapa en ny undersida just för att fånga upp folk som söker på en viss fras. Om man te x utför köksrenoveringar och man ser att många söker på köksrenovering pris, kan det vara bra att skapa en separat undersida som handlar om just det.

On-page SEO

När nyckelorden och informations-arkitekturen på siten är fastställd är nästa steg Onpage optimeringen. Vilken innehåller flera olika saker.

  • Implementera Sidtitel och Meta beskrivning , sidtiteln får gärna innehålla nyckelordet som man vill att sidan ska ranka på eftersom det då kommer synas som fetmarkerat i sökresultatet. Det är också det första Googles robotar ser när de crawlar sidan.

Alla sidtitlar på sajten ska vara unika och klickvänliga, undvik att ha två sidtitlar med samma text på sajten.

  • Se till att URL en är optimerad dvs. att den innehåller ord och inte en massa parametrar som inte är läsbara, Googles robotar läser ord precis som människor från höger till vänster, det viktigaste ordet ska därmed alltid komma så tidigt som möjligt i texten detta gäller både titlar och URLer

Optimerad URL: http://www.restaurang.se/pasta/stockholm

Ej optimerad URL:http://www.restaurangpasta/star/content.cfm?Sec_ID=3571&Rac_ID=219

  • Content på sidan: Innehållet på varje undersida måste handla om det nyckelord man optimerar för, om man tex optimerar för köksrenovering pris kan man med fördel skriva om vilka bra priser man har på köksrenoveringar! Nyckelfrasen ska förekomma ett par gånger i texten och helst omnämnas i rubrikerna H1-H6
  • Nytt innehåll: Det är inte fel att ha en blogg eller ett nyhetsflöde på sajten. Google gillar nytt innehåll eftersom det indikerar att det inte är en gammal övergiven sajt utan att någon är aktiv på den.
  • Att koppla ihop sin sida med Google Search Console är också något man måste göra. Om man inte gjort det tidigare kan det också vara bra att skicka in en XML sitemap. Viktigt att se till att bara ta med de viktigaste sidorna att och att det inte finns några 404 sidor länkade i den.
  • En annan enkel sak man kan göra är att se till att peka om alla 404 sidor till fungerande 200 sidor för att ta vara på länkkraften

SEO off-page

SEO offpage är en stor del av sökmotorsoptimeringen och det finns mer eller mindre sofistikerade metoder för att bygga upp en bra länkprofil. De mer avancerade görs mestadels av byråer och kan vara både tidskrävande och kostsamma. Det jag skulle rekommendera en lekman att göra är att försöka få riktiga länkar genom t.ex. nöjda kunder, leverantörer och andra intressenter.

En annan enklare metod är att ta reda på vilka sidor som länkar till ens konkurrenter, sedan kontakta webmastern till dessa domäner och be om en länk. Spionera på sina konkurrenters länkprofil kan man enkelt göra genom verktyg som Opensiteexplorer, Ahrefs eller MajesticSEO.

Som sagt är SEO ett väldigt omfattande arbete och jag har bara nämnt en bråkdel av de saker man bör se över. Om man inte har tid eller ork att hålla koll på allt detta kan det vara en god ide att vända sig till en byrå istället.

 

Läs gärna vårt inlägg om vad man ska tänka på när man anlitar en SEO byrå. – http://www.nordicwebspot.se/sokmotorsoptimering-synlighet-i-google/ –

Sökmotorsoptimering – Synlighet i Google

Vad är SEO?

SEO – eller Search Engine Optimzation betyder att man utför ett arbete för att göra en webbplats synligare i det organiska söket på bestämda söktermer. Detta arbete kan delas in i två delar: SEO onpage där man gör förändringar på själva webbplatsen och SEO offpage där man jobbar aktivt med att bygga upp länkprofilen till domänen. Detta eftersom inlänkande domäner har betydelse i algoritmen för hur sökmotorerna väljer att ranka en sida.

Varför sökmotorsoptimering?

Genom att vara synlig i Google (95% av svenskarna använder Google när de söker efter saker på nätet) blir man synlig framför sin målgrupp vid exakt det tillfälle som de efterfrågar just den produkt eller tjänst man erbjuder. Folk är numera mer benägna att gå ut på nätet för att söka efter information, snarare än att fråga vänner eller familj, detta gäller även vid dyrare inköp.

SEO för företag

Som företag är det vitalt att vara synlig framför sina kunder. Om man har en ambition att bli stor på nätet är Google en nödvändig kanal som man bör synas i och SEO måste vara en del av marknadsföringen.

Vi kan alltså konstatera att synlighet i Google är viktigt i dagens läge. Det gäller alla typer av företag vare sig det gäller B2B eller B2C . Alla söker på nätet inte bara privatpersoner utan även VDs och inköpare på företag.

Att anlita en SEO specialist eller göra det själv?

vilket är det bästa sättet att gå tillväga, om man vill sökmotorsoptimera sin webbplats? Att anlita en SEO konsult eller göra jobbet själv? Min input är att det beror på:

Hur mycket resurser/kunskaper har ni själva?

Hur mycket tid är det möjligt att avsätta för detta?

Om det är så att man måste börja från scratch och lära sig allt själv kan det bli rätt så tufft om man inte har tidigare kunskap. Det kommer att ta tid ifrån det dagliga arbetet och har man ett redan pressat tidsschema är detta inte att rekommendera. Då är det bättre att lägga ut SEOn på tredje part. Är man däremot ett större företag och har personal som sköter och administrerar sidan och vill satsa ordentligt på sin SEO kan man överväga att göra det inhouse.

Att kravställa sin SEO byrå

Att hitta rätt SEO byrå kan vara en djungel, det finns många oseriösa aktörer som använder sig av metoder som är svartlistade av sökmotorerna. Om man inte är varsam kan det resultera att domänen får manuella eller algoritmiska straff, eller i värsta fall blir svartlistad. Vilket innebär att webbplatsen förlorar all synlighet permanent. För att undvika detta finns det en del tumregler som man med fördel kan ha i åtanke

  • Det finns många scammers i utlandet som skickar meddelanden eller kontaktar webmastern för olika webbplatser och lovar guld och gröna skogar till en väldigt låg kostnad. Fall inte för detta! Ofta är det oseriösa aktörer som inte kommer att leverera.
  • Om en byrå lovar topplaceringar på konkurrensutsatta och svåra sökord är de troligen inte serösa. Det går nämligen aldrig lova resultat när det kommer till SEO – ingen vet till 100% hur Googles algoritm fungerar, inte ens de mest inbitna gurus i branschen. Google kommer inte heller någonsin avslöja hela sanningen.
  • Dubbelkolla att de håller sig inom ramen för Googles best practicies
  • Fråga hur de jobbar med sina inlänkar (offpage SEO) – en serös webbyrå använder sig av högkvalitativa inlänkar. Det finns många olika strategier för att få länkar till en webbsida. Men det värsta man kan göra i detta sammanhang är att köpa länkar från en länkkatalog eller liknande, det kommer placera webbplatsen i riskzonen från att bli svartlistad från sökmotorer. Detta kan vara förödande för en verksamhet som får mycket av sina affärer genom Google
  • Fråga hur rapporteringen kommer att se ut. En seriös webbyrå ska redovisa hur mycket trafiken ökat sen de började optimera och hur rankningarna på viktiga ord förbättrats över tid.
  • Se upp för byråer som lovar snabba resultat! SEO är en långsiktig strategi och om de lovar snabba resultat är risken att de använder sig av svartlistade metoder som förvisso kan ge tillfälligt snabba resultat men kan resultera i straff från sökmotorerna.

För er som vill prova på att göra SEOn själva på er sida finns det en artikel som vi skrivit med grundläggande SEO tips – http://www.nordicwebspot.se/seo-tips-for-nyborjare/ –

Google Annonsering För Nybörjare – DEL 2

Google AdWords Tips

Det finns många saker att tänka på när man sätter upp ett konto men här följer några AdWords tips som man absolut bör ha klart för sig när man sätter upp en kampanj.
· Definiera målet för kampanjerna. Vill ni generera leads, telefonsamtal eller köp i en webbshop? Målet kan vara vad som helst som är viktigt för verksamheten, men det måste definieras.
· Planera noga strategin i kontot, hur ska kampanjstrukturen se ut? vilka annonsgrupper, nyckelord och annonser ska respektive kampanj innehålla? En bra tumregel kan vara att strukturera kontot utefter hur webbsidan ser ut: En sida för Damkläder som är indelad i klänningar, kjolar, toppar, byxor, nedsatt pris etc kan förslagsvis ha kampanjer med en dedikerad budget som speglar alla dessa kategorier.
· Välj alltid söknätverket med ”alla funktioner” under kampanjinställningar. Det är onödigt att budgeten förbrukas i Displaynätverket, eftersom denna kanal fungerar helt annorlunda.
· Anledningen att man ska välja ”alla funktioner” är att man då kan välja annonstillägg. Det finns flera olika annonstillägg och dessa visas enbart när annonsen har placering 1-3 i sökresultatet.
· Att välja nyckelord i Adwords: Denna punkt är otroligt viktig! Som tumregel bör man aldrig välja generella sökord som ”möbler” eller ”bil”. Dessa sökord kommer bara att generera mycket klickkostnader, eftersom sökvolymen är hög. Men få besökare konverterar till kunder på så generella ord.
Ett bra sätt att se på det är att ju mer specifik en sökning är, desto närmre slutet av köpcykeln är kunden. Istället för möbler skulle man kunna skriva t ex ”vit divansoffa” och istället för bil ”Volvo XC 90 Stockholm”. Om man dessutom matchar dessa sökord med en relevant annons och landningssida, är chansen mycket högre att man mer kostnadseffektivt kan generera nya affärer för företaget.
· Se till att kampanjinställningarna är rätt avgränsade när det gäller geografi och språk. Annonserar du i Sverige – välj ändå till engelska som språk eftersom många använder Google.com när de söker.
· Att ta fram annonser: Spegla gärna nyckelordet du köpt i annonsen, då blir kvalitetspoängen högre och ordet blir fetmarkerat i annonsen när den visas. Det är också bra att ha unika försäljningsargument i texten samt att ha med en uppmaning. Sätt alltid en punkt efter annonsraden under rubriken. Anledningen är att förstaraden lägger sig i rubriken vid placering 1-3 i sökresultatet.
Utan Punkt:

nordic-webspot-adwords

Med Punkt:

nordic-webspot-adwords-example

· Implementera Google Analytics (Googles Mätverktyg) på din sida och koppla ihop det med AdWordskontot. Detta gäller framförallt företag med större budgetar. AdWords har som default bara information kring antal klick och kostnader. Så länge man inte kopplat ihop det med Google Analytics finns ingen data på vad besökarna gör på sidan efter att de klickat på annonsen.
· Sätt upp spårning på fördefinierade mål i Analytics och se till att de syns i AdWords. Det är ofta målen man optimerar på. Det spelar ingen roll om man fått 1000 klick om ingen av dem lett till en ny affär. Inte heller spelar de någon roll om en kund köpt för 1000 kr om det krävdes 100 klick för 30 kr stycket, innan någon genomförde ett köp. Kostnaden för köpet blev ju i slutändan: 100×30=3000 kr. Detta är omöjligt att hålla koll på om man inte satt upp mål i Analytics och kopplat ihop det med Adwords!
· Om du är osäker på något finns bra resuser i Adwords Hjälpcenter Här finns svar på det mesta, om man har tid att läsa sig till det.
Detta är några grundläggande tips. Något som är viktigt att komma ihåg är att AdWords kan verka enkelt och lätthanterligt på ytan. Men det är ett väldigt sofistikerat verktyg och det krävs en hel del kunskap och insikter för att få ut maximalt utav det. Om man har en någorlunda stor budget är min rekommendation att lägga ut administrationen på en tredje part som har kunskapen att bygga upp och optimera kontot rätt. Eller åtminstone köpa konsultationstimmar. Ett felaktigt optimerat konto kan bli kostsamt i längden, och att lägga intern tid på att fördjupa sig i verktyget slukar en hel del mantimmar.
På Nordicwebspot har vi lång erfarenhet av AdWords och ni är välkomna att kontakta oss för tips och råd.

Google annonsering för nybörjare – del 1

Googles annonseringsverktyg

Google annonsering för nybörjare

Denna artikel riktar sig till de som inte har så stor erfarenhet av Googles annonseringsverktyg och aldrig har satt upp en kampanj. Även de som vill ha lite allmänna AdWords tips kan med fördel dra nytta av de råd vi delar med oss av.

Varför annonsera på Google?

Google är det mest använda sökmotorn i världen och 90% av alla internetanvändare genomför dagligen sökningar på Google. Sökjätten har över 100 miljarder sökningar per månad. Om man som företag på ett enkelt och effektivt sätt vill få in nya kunder och öka sina affärer är sponsrade länkar i Google det rätta forumet att synas på. I en Googlesökning exponeras utvald information om ditt företag precis i det ögonblick som den potentielle kunden letar efter just det ni erbjuder. Kan man på ett bra sätt svara på sökfrågan och möta behovet bakom är sannolikheten väldigt stor att den som ser annonsen faktiskt också blir en ny kund.
Read more

Two Website Must Haves for Any Business

Most of the businesses concentrate their efforts into getting a cool website according to the way they imagine things work. It is a common thing for the website owners to be influenced by their desire to sell or promote themselves better missing probably the most important aspect of all, they do not sell to themselves but to others. Therefore seeing things from the user perspective can be quite difficult and requires a lot of effort and knowledge.

This is why we work on testing and improving user experience on websites and web-shops.

Today we will not provide you will a full list of things websites owners should consider but just two.

Most important factors today are website mobility, portability and speed.

Mobile usage has increased a lot and therefore the mobile users have to have all the necessary tools and features to play with. Your website needs to adapt to those users as they represent probably the most active community on internet. If your website comes from another age and doesn’t provide mobile friendly layout and feature, well then it will be easily slipped away by the visitors. A website without responsive design which can adapt the layout and content based on the screen size of the viewer, it is a lost case. There is no optional for you here but a must.

Read more

Online Consultancy for SEO, Online Marketing, Google Ads

Examples of online consultancy packages structure for digital marketing, search engine optimization or AdWords can be found below. We can of course personalize the course structure to perfectly suit your needs. The meetings are to be held Online, one on one with the student.

1. Online marketing fundamentals – Online Marketing Kurs

• Why online marketing
• Principal online advertising Channels
• Social Media Marketing
• Online Media Power
• Search Engines Traffic Funnel
Read more